Wednesday, February 13, 2013

FITRAH MANUSIA



GAMBAR HIASAN


FITRAH MANUSIA hendak tahu semua perkara yang BURUK atau BAIK.

Huh! sangat panas apabila saya hendak menulis coretan ini.

Setiap manusia pasti ada sifat 'MENYIBUK'.

Jika menyibuk tentang perkara yang baik itu bagus tetapi jika menyibuk perkara yang tidak baik itu JANGAN KITA IKUT.

Hal ini berlaku di sekeliling saya juga. Sangat banyak sehingga boleh menjadi kudis. Kita kadangkala tidak perasan atau buat-buat tidak nampak perkara sebegini.

Apabila sudah menyibuk maka timbullah fitnah-fitnah yang berleluasa. Saya sungguh tidak gemar situasi yang begini kerana ia akan mendatangkan aura yang negatif pada saya. 

Kadangkala apabila datang seseorang pada saya untuk menyampaikan sesuatu yang kurang baik tentang seseorang, saya tidak tahu sama ada saya mahu mendengar atau tidak. Jika tidak mendengar akan mengecilkan hati orang yang menyampaikan itu pula. 

Jadi saya nasihatkan atau sarankan apabila berlakunya situasi yang begini, boleh jika hendak mendengar tetapi kita jangan pula menjadi batu api yang akan membuatkan fitnah itu bertambah besar. Hanya mendengar dan buangkannya selepas itu.

Sebenarnya perkara itu kecil sahaja tetapi ada pula orang yang terlebih pandai 'BERSASTERA' menyibuk hal itu akan menjadi sebuah cerita yang sangat sedap didengar.

JIKA KITA YANG TERKENA BEGITU, BAGAIMANAKAH PERASAAN KITA???..

Elakkan.Elakkan.Elakkan.


No comments:

Post a Comment

Tahun 2019