Tuesday, September 24, 2013

PAKWE INSURANS

Assalammualaikum...

Cuaca di Mersing hari ini sungguh cantik. Panas terik pun tidak. Mendung sangat pun tidak. Angin sepoi-sepoi bahasa. 

Seperti biasa saya bekerja hari ini dengan penuh semangat dan tekad. Jika tidak bekerja macam mana pula untuk membayar pinjaman sana-sini yang memang sudah menjadi lumrah dunia jika mahu memiliki sesuatu aset perlu membuat pinjaman. Huh. Sangat rimas dengan ini semua.

Pacuan empat roda saya juga perlu dibayar 'roadtax' setiap tahun dan hari ini adalah hari saya untuk membayarnya. Lazimnya juga insuran wajib dibayar. Itu sudah memang satu keperluan yang tidak boleh diabaikan. Seperti nasi yang perlu berlauk jika mahu makan. Ibaratnya begitu sudah ada kereta perlu ada insurannya.

Ngomel-ngomel pasal insuran, saya menerima satu panggilan yang nombor telefonnya tidak selalu terpampang di telefon saya. Saya angkat seperti biasa. Suara garau seorang lelaki kedengaran. Terkejut juga saya. Rupanya-rupanya seorang penjual insuran. Insuran apa tidak perlu saya bagitahu.

Saya menjawab segala soalannya. Walaupun agak keberatan untuk melayan soalannya tetapi untuk menjaga hati yang dia beria untuk menjual insurannya itu, saya layankan juga.

Mendengar daripada suaranya itu pun saya dapat tahu yang dia juga terpaksa untuk menelefon pelanggannya. Suara yang termengah-mengah untuk menyebut satu-satu polisi insuran. Agak kasihan di situ.

Bukan saya menidakkan keperluan insuran. Tetapi dengan cara seperti memaksa dan berulang kali menelefon itu yang menyebabkan pelanggan  menjadi rimas. Saya faham setiap syarikat insuran mahu meningkatkan jualannya dan pekerjanya juga akan  mendapat komisyen daripada jualan itu.

Memang saya agak gemar membeli insuran tetapi tengok pada produknya dahulu sama ada ianya berguna atau tidak untuk kegunaan kita tatkala kecemasan.

Terima kasih kepada ABANG INSURANS yang begitu komited dengan kerjanya.


Coretan Hati,
Rina's

No comments:

Post a Comment

Tahun 2019