Thursday, April 16, 2015

Coretan awal pagi

Assalammualaikum.

Selamat malam atau selamat pagi. Saya menulis di tapak blog yang putih ini tepat pada pukul 12am. Bagi mereka yang tidur lewat di luar sana sama seperti saya seharusnya sudah di waktu pagi suasana begini. Bagi mereka yang sudah diulit mimpi sudah tentunya masa begini adalah masih terlalu awal.

Ikut masing-masing punya kehidupan yang diwarnai semenjak lahir. Jika kebiasaannya begitu maka begitulah. 

Sebelum saya membuka blog ini dan menulis di dalamnya, saya baru sahaja tamat menyelesaikan pembayaran bil-bil untuk bulan ini. Saya lebih gemar buat  di waktu malam kerana agak santai dan menenangkan tidak perlu kelam kabut.

Semasa membuat transaksi pembayaran bil, pelbagai idea sudah berada di dalam kepala ini untuk dicurahkan di dalam blog. Terlalu banyak sehingga saya rasakan tidak tahu mana satu yang mahu di tulis dahulu dan diceritakan. Tidak sabar mahu membuka Macbook kesayangan untuk log in blog. Maka tercoretlah curahan abjad di atas blog ini.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Di saat kita gembira masih ada insan lain yang menderita. Di saat kita senang masih ada insan lain yang susah. Di saat kita tenang masih ada insan lain yang serabut. Jadi nikmat tuhan manakah yang kita mahu dustakan?...

Sepatutnya kita lebih bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang tidak perlu memikirkan apa yang belum kita dapat dan tidak akan dapat. Itu hanya membazir masa. Banyak lagi perkara bermanfaat yang harus kita buat.

Di dalam kita ketawa masih ada insan lain yang menderita sedih. Jadi, tidak perlu kita terlalu berlebihan dalam segala  hal. Bersederhana sahaja sudah cukup baik walaupun kita mempunyai segalanya. Tetapi ingat di dalam mempunyai segalanya pasti ada terselit kekurangan dan kejelikan yang kita tidak sedar. Manusia tidak pernah sempurna walaupun diperbuat daripada kaca marmar yang sangat mahal.

Bersyukurlah. 

Dalam 2 bulan kebelakangan ini banyak kisah tragis yang berlaku akibat kedengkian hasad iri hati yang ada dalam diri. Kes bunuh sudah kerap didengar di dada akhbar dan juga berita jam 8. Apa yang sedang berlaku di dalam dunia kini menjadi perhatian. Ilmu agama di dada sudah terlalu kurang yang mengakibatkan perkara durjana begini mudah berlaku. 

Sangat sedih.

Di manakah perasaan kasih sayang dan belas kasihan sesama insan?...

Sudah terlalu jauh tersasar daripada landasan. Semua mengikut peraturan dan undang-undang sendiri tanpa memikirkan akibat yang mendatang. Kerakusan sudah membuak-buak tanpa sedar.

Insaflah.

Sedih saya membaca berita-berita yang tragis begini melibatkan orang Melayu Islam itu sendiri. Di mana keperihatinan kita? ...

Zaman sekarang tidak boleh terlalu bebas mengikut haluan sendiri. Banyak perkara di luar sana yang kita sudah semakin keliru dan tidak faham. 

Maka seharusnya kita yang kena buat perubahan pada diri sendiri dan tahan diri daripada pergaulan yang terlalu bebas yang akhirnya akan memusnahkan diri sendiri. Jauhkanlah.

Apa jua pun marilah sama-sama kita berdoa agar diri dan keluarga kita dilindungi daripada anasir tidak elok ini.

Wallahua'lam.

Setakat ini dahulu coretan saya. Kita jumpa di lain masa. Mata pun sudah semakin berat. :-)

Bye semua!!!

No comments:

Post a Comment

Tahun 2019