Thursday, May 14, 2015

Mimpi

Sedang duduk di kerusi sambil minum milo ais. Tekak masih berasa payau dek batuk dan selsema yang belum sembuh.

"Saya mahu bicara sama kakak." Pembantu rumah yang saya panggil Atun menegur setelah melihat saya hanya mendiamkan diri.

"Apa dia?"

"Selasa malam rabu saya bermimpi budak kecil yang ramai tidur di ruang tamu rumah kakak".

Saya masih diam mendengar.

"Itu mimpi kamu sahaja." Kata saya.

"Iya, cumanya pada saya mimpi itu penuh erti kakak". Dia meneruskan.

"Apa ertinya?" Saya bertanya.

"Kakak akan mendapat rezeki yang banyak". Katanya lagi.

"Bagaimana berlaku pada akak, sedangkan kamu yang bermimpi bukan kakak". Saya mengujinya.

"Iya, betul. Tetapi mimpi itu di rumah kakak". Dia masih mahu menegakkan hujahnya.

Saya senyum dan terus berkata padanya alhamdulillah jika begitu. Namun, rezeki Allah itu ada di mana-mana sahaja asalkan kita berusaha. Mimpi itu kadangkala sekadar memberi peringatan agar kita selalu mendekatkan diri padaNya. Tidak usah terlalu taksub.

Saya akui pembantu rumah saya ini sangat menjaga solatnya.

Titik.

No comments:

Post a Comment

Tahun 2019