Saturday, September 28, 2013

Panas! Panas!

Assalammualaikum...

Salam sayang dan salam keceriaan kepada pengunjung blog saya yang masih mengikuti tulisan saya. Selamat berhari minggu juga kepada yang bekerja kerajaan yang mungkin sedang lena diulit mimpi yang indah-indah. Saya pekerja swasta merangkap bekerja sendiri sudah tentunya hari ini adalah hari bekerja untuk saya. Senyum sikit :-).

Setiap hari adalah hari yang penuh semangat untuk saya kerana pagi-pagi lagi saya akan ke rumah baru saya yang sudah siap dibina selama setahun lebih dan menunggu dengan penuh sabar. Melihat pokok-pokok bunga yang baru sahaja saya beli untuk menghiasi sekeliling rumah saya itu sangat menenangkan jiwa. Apatahlagi saya akan menyiramnya bersama suami di waktu petang. Sudah tentu tidak sabar untuk melihat pokok-pokok bunga itu membesar dan bunga yang akan mengembang dengan indah. Senyum lagi :-).

Tetapi dalam ketenangan datang pula satu keserabutan dan kepanasan dalam diri dek kerana satu situasi yang saya rasakan tidak sepatutnya berlaku. Oleh kerana kita ini manusia yang memang dalam setiap diri mempunyai ego yang sangat tinggi dan kesedaran sivik yang masih belum ada di tahap yang maksima maka berlakulah perkara tersebut.

Dua tiga hari lepas, saya memandu dengan agak perlahan dan berada di belakang sebuah kereta untuk pulang ke rumah. Dalam ketenangan saya memandu itu tiba-tiba 'pap' ada benda yang jatuh di atas cermin depan kereta saya. Saya punya terkejut dan besar biji mata saya melihat apakah benda itu. Rupa-rupanya air kotak yang sudah kosong telah dibuang oleh mereka yang berada di dalam kereta di hadapan saya. Panas,panas dan sangat panas hati ini. Nasib baik boleh bersabar lagi kerana mendengar zikir-zikir yang saya pasang di dalam kereta. Mahu sahaja saya memotong kereta itu dan melihat siapakah gerangan mereka (konon-konon nak tunjuk heroin lah..huhuhu). Saya abaikan sahaja niat saya itu kerana risau hal lain pula yang berlaku.

Tolonglah jangan buang sampah di luar cermin kereta semasa kereta sedang berjalan dan berada di tengah jalan. Ini saya membahayakan pemandu yang lain dan boleh mengakibatkan kemalangan kerana sampah yang besar akan melayang dan akan terkena pada kenderaan yang lain. Ini akan menghalang penglihatan pemandu dan kereta mungkin boleh tersasar ke tengah jalan.

Janganlah membuang sampah merata-rata sama ada kecil atau besar. Simpan dahulu sampah di dalam kereta dalam satu plastik. Jika kita tidak mahu kasihan kepada pekerja-pekerja majlis perbandaran, sayangilah bumi kita yang memang sudah sesak dengan sampah sarap. Buanglah di tempat yang betul. Kita juga akan menyumbang kepada kebersihan di dalam  kawasan kita sendiri. Saya juga mengingatkan diri saya juga dalam hal ini. 

Apa yang penting janganlah terlalu mementingkan diri sendiri kerana kita hidup di bumi Allah ini adalah satu perkongsian. Cubit peha kanan sakit juga peha kiri. 


Nukilan hati,
Rina's






No comments:

Post a Comment

Tahun 2019